mai,2018
EBÜ Lahtis ja Helsingis 4. mail 2018
Mai alguses käis grupp MTÜ Eesti Bussijuhtide Ühingu esindajaid kaemas põhjanaabrite tegemisi. Ühepäevase reisi jooksul külastati Scania bussitehast Lahtis ja Pohjolan Liikenne kontserni uut bussiparki Helsingis.
Tallinna sadamas ootas reisiseltskonda sinine Timeless Buses retrobuss Setra S80 (1976), roolis Tõnu Piibur, et üheskoos Lahtit ja Helsingit külastada.
Esimene hommikune laev viis hommikuhämaruses sombusest Tallinnast Helsingisse 22-liikmelise valdavalt bussijuhtidest koosneva grupi ja Setra. Helsingi võttis meid vastu päikesepaiste ja sooja kevadilmaga.
Sadamaparklas reisiseltskonda ootava bussi olid juba üles leidnud Soome bussijuhtide ühingu –Tilausajokuljettajat ry ehk Charter Club eestvedajad, juhatuse liikmed Timo Rinnekari ja Isko Uusimäki. Soojade tervituste saatel istusime üheskoos bussi ja teekond soome kolleegide juhendamisel võis alata.
Teekonnal Lahtisse tutvustasid soome kolleegid meile vaatekaugusesse jäävaid transpordi ja ajalooga seotud objekte nagu näiteks ka Lux Expressi Helsingi-Peterburi liini teenindav Kamppi bussiterminal, nüüdiskunstimuuseum Kiasma, Finlandia-talo ja Olümpiastaadion.
Enne Lahtisse jõudmist kinnitas reisiseltskond keha trassiäärse Neste Orimattila „Tuuliharja“ tankla söögikohas. Seal ühines meiega Scania Suomi Oy busside müügijuht Robert Eklund, kes oma autoga ees sõites Setra kiiresti bussitehasesse juhatas.
Tehases võttis meid vastu ja näitas busside kokkupanemise töökäiku SOE Busproduction Finland Oy tehniline müügijuht Mikko Riihimäki. Kõiki turvanõudeid järgides liikusime bussiehitusprotsessidega tutvudes veermiku tehasehalli toomisest kuni tellimustööna valminud bussi koostehallist väljumiseni. Meil võttis see aega paar tundi, ühel ehitataval bussil viis töönädalat. Aastas valmib selles tehases veidi üle 400 eritellimusel bussi. See koostehall tundus nagu sipelgapesa – töölised tegid oma kindlaksõpitud ja täiuslikkuseni lihvitud tegevusi meile tähelepanu pööramata. Kogu töökorraldus oli ladus, efektiivne ja läbimõeldud.
Lahtist liikusime pärastlõunal Helsingisse tagasi, et külastada Pohjolan Liikenne kontserni eelmisel aastal valminud uut bussiparki. Seal ühines reisiseltskonnaga EBÜ-ga koostööd teinud soome kolleeg Lauri Rinta-Kanto. Kuuel hektaril laiuv tehnikapark oli muljetavaldav. Seda tutvustas meile Oy Pohjolan Liikenne Ab ja Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab tegevdirektor Heikki Alanko. Kogu kompleks oli ehitatud nüüdisaegseid töötingimusi ja turvanõudeid arvesse võttes ligi 600 töötajale ja 250 bussile. Koosolekuruumis näidati meile informatiivset slaidiprogrammi firma ja ka uue pargi ehitamise ajaloost.
Päevamuljed võtsime koos Timo, Isko ja Lauriga kokku õhtusöögilauas populaarses söögikohas „Zetor“, mille interjööris oli palju kasutatud põllumajandusinventari ja -tehnikat. Päeva oli mahtunud palju toredaid ning silmaringi laiendavaid elamusi.
Päeva viimane laev tõi reisiseltskonna koos Setraga Tallinnasse uue päeva esimesel tunnil. Pikk päev oli olnud täis põnevaid tegevusi ja positiivseid emotsioone.